در دنیای رویداد چه خبر است؟

دنیای رویداد

 روزانه هزار رویداد در قالب‌های متنوع از جمله، جشن‌ها، نمایشگاه ها، کنفرانس‌ها و …. با اهداف مختلفی، در سراسر جهان برگزار می‌شوند. طبق تحقیقات Eventbrite، روز به روز رویدادها مخاطبان بیشتری می‌یابند و سازمان‌ها نیز بیش از گذشته، برای تحقق اهداف خود از رویدادها استفاده می‌کنند. از همین رو، رویدادها و سازمان‌های مختلفی با درک همین فضا شکل گرفته‌اند و در حال توسعه هستند و هر کدام به نحوی در برگزاری رویدادها نقش آفرینی می‌کنند. برگزارکنندگان، تامین کنندگان، سامانه های فروش بلیت و دیگر فعالان این حوزه، روز به روز در حال توسعه دنیای رویداد هستند؛ دنیایی که دیگر به رویدادها محدود نیستند.

رویدادها انواع مختلقی دارند، که در این مقاله به تقسیم بندی انواع آن می‌پردازیم.

رویدادهای آموزشی و ترویجی:

رویدادهایی که با هدف ترویج، هم افزایی و آموزش، با موضوعات مشخصی برگزار می شوند. این گونه از رویدادها که خود از طیف گسترده ای تشکلیل شده اند، شامل کارگاه های آموزشی، همایش ها، سمینارها و سمپوزیوم های تخصصی هستند.

رویدادهای نمایشگاهی:

این دسته از رویدادها، با هدف به نمایش گذاشتن محصولات، تولیدات و یا آثار مختلف برگزار می شوند.

 رویدادهای ورزشی:

مسابقات ورزشی تا رویدادهای جهانی مانند المپیک در این دسته قرار می‌گیرند.

رویدادهای سیاسی:

این دسته از رویدادها که از طیف گسترده ای دارند از برنامه های تبلیغاتی تا گردهمایی های حزبی و مراسم های انتخاباتی مهم ترین رویدادهای سیاسی هستند.

رویدادهای اجتماعی و مذهبی:

مناسبت‌های ویژه ای که مردم به صورت عمومی آن را جشن می گیرند، مانند اعیاد ملی و مذهبی و یا مناسبت های اجتماعی مانند جشن صعود تیم ملی به جام جهانی.

رویدادهای تفریحی و هنری:

کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات هنری، رویدادهای محلی از این دسته محسوب می‌شوند.

رویدادهای چرخه زندگی:

جشن های تولد، عروسی، سالگرد و مراسم ختم، از جمله مهمترین رویدادهای چرخه زندگی هستند.

رویدادهای مشارکتی خرد جمعی:

رویدادهایی خاص که با هدف ایجاد مشارکت میان افراد و هم‌افزایی و هم‌آفرینی برگزار می شود، که از جمله این رویدادها می توان به رویدادهای فضا باز و دنیای گفتگو اشاره کرد.

جمع بندی

در همه این رویدادها می توان رویکردهای متنوعی داشت و از آن‌ها برای اهداف مختلفی استفاده کرد. اهدافی که در کسب و کارها معمولا رنگ و بوی بازاریابی و یا توسعه انسانی می‌گیرند. با این توصیفات، در برگزاری هر رویداد می‌توان از طیف متنوعی ای از رویدادها استفاده کرد، اما مسئله این است که چگونه این رویدادها می‌توانند موثرتر و کارآمدتر مخاطبان خود را درگیر ‌کنند؟

در مدرسه اکسیژن ما برای کارآمدتر کردن انواع رویدادها، بر طراحی خلاق فضاهای ارتباطی مشارکتی کار می‌کنیم. خیلی‌ها مدرسه اکسیژن را با برگزاری گردهمایی های بزرگ سازمانی و یا رویدادهای کارتیمی می‌شناسند، اما چیزی که ما در واقع بر آن تمرگز داریم، خلق یک فضای ارتباطی سرزنده و سازنده برای ایجاد هم‌افزایی و هم‌آفرینی میان افراد است. در مقالات بعدی به این خواهیم پرداخت که چگونه رویدادهای موفقی برگزار کنیم.

نویسنده: حسام معین‌الدین