آغاز با قدردانی

قبل از شروع روایت، جا دارد قدردان حضور جناب آقای مهندس انصاری و سرکار خانم مهندس سیف اللهی باشیم که حضورشان، قوت قلب همه حاضرین بود و همه مدیران و همکارانی که با حضور خود، مشوق ما برای ادامه این راه بودند. از اعضا محترم گروه موسیقی که همدلانه، همراه این برنامه بودند، از مدیران محترمی که در نشست حاضر شدند و یا شرایط حضور فعالان پروژه‌های خود را فراهم نمودند، مدیران محترم پروژه پرند برای اعزام همکاران و اسکان مهمانان این نشست، از همکاران بخش خدمات دفتر مرکزی کیسون که روز دوم را با حوصله زیاد تا عصر در کنار ما دوام آوردند، از هنرمند کُردی که خراش پنجه‌اش بر تار و پود وجودمان زخم زد و ما را نسبت به شیرزنان مقاوم کُرد در کوبانی حساس‌تر نمود. از تیم فیلم‌برداری و مستندسازی برنامه، از همکاران دفتر توسعه انسانی پایدار که هر کدام گوشه‌ای از کارهای این برنامه شامل: تدارکات، پذیرایی، تئاتر شورایی، هماهنگی و … را عهده‌دار بودند و از همه همکارانی که با ذوق خود برای ارائه دستاوردهای پروژه‌شان، ما را دلگرم و امیدوار کردند که راهی که آغاز کردیم، راهی به سوی جهان امکان و اشتیاق است.

2

پیش زمینه

مدت‌ها بود که اهمیت برگزاری نشستی با کلیه فعالان توسعه انسانی پایدار در جلسات داخلی و مدیریتی مطرح می‌شد. توسعه انسانی پایدار، واحدی است که از دوران طفولیت به مراحل بلوغ خود نزدیک می‌شود. با توجه به ضرورت دقت نظر راهبردی و نقش و تاثیر مدیران پروژه‌های کیسون و ضرورت آشناسازی ایشان با دستاوردهای توسعه انسانی پایدار برای پروژه‌ها و فرهنگ سازمانی کیسون و تاکید مدیریت محترم عامل هماهنگی سرکار خانم مهندس سیف‌اللهی و پیشنهاد مدیریت پروژه باغ‌کتاب مبنی بر ضرورت گردهم‌آمدن توسعه‌گران و چاره‌اندیشی در باب ادامه این جریان و اعتقاد تیم کارشناسی واحد توسعه انسانی پایدار، برنامه‌ریزی و اجرای این نشست دوروزه برای مدیران و فعالان توسعه انسانی پایدار برنامه ریزی و اجرا شد.

جلساتی در داخل واحد و پروژه‌های تهران برگزار و مراحل مقدماتی این برنامه آغاز گردید. پروژه پرند را، با توجه به امکانات ویژه بابت گردهمایی‌ها و شرایط اقامتی مناسبت به عنوان محل برگزاری نشست انتخاب کردیم.

گفتگوهای چندین ساعته بین همکاران منجر به تعیین اهداف این نشست به شرح زیر گردید:

  • ایجاد همسویی بین فعالان توسعه انسانی پایدار با یکدیگر و با مدیران کیسون
  • ایجاد فرصتی برای معرفی فعالیت‌های توسعه‌ای پروژه‌ها
  • آغاز برنامه‌ریزی استراتژیک توسعه انسانی پایدار با استفاده از خرد جمعی

سازماندهی این برنامه به صورت مشارکتی و با کمک کلیه همکاران، مشاوران و مدیریت توسعه انسانی پایدار و برخی نمایندگان پروژه‌ها آغاز شد.

3

ترنم موسیقی، فضاساز ابتدایی این نشست

گروه  موسیقی با حضور همکارانی از پروژه‌های ایران‌مال، پرند و دفتر مرکزی تمرینات خود را، طی چندین جلسه متوالی، خارج از ساعات کاری آغاز کردند. گرمای آواز همکاران دیرآشنا، صدای سازهای دلنشین، درکنار همت بلند و توقع پایین ایشان، ما را به ادامه کار تشویق می‌کرد.

دفتر توسعه انسانی پایدار پر از جنب و جوش بود. کسب مجوز و هماهنگی‌های لازم، دعوتنامه‌ها، آماده‌سازی کمیته‌ها برای ارائه عملکرد پروژه‌های خود، هماهنگی‌ محل اجرا، اقامت و رفت و آمد همکارانی که از راه‌های دور و نزدیک به جمع ما می‌پیوستند.

روال کار همچون تلاطم‌های پروژه و چالش‌های اکثر برنامه‌هایی که روزانه شاهد آن هستیم، همیشه مطابق برنامه‌ریزی ما جلو نمی‌رفت. سه روز قبل از برنامه به دلیل پاره‌ای از مشکلات بوجود آمده، مجبور به تغییر محل برگذاری نشست شدیم، آنهم در آخرین هفته قبل از ماه محرم که اکثر سالن‌ها و تالارها، برای مراسم‌های عروسی و گردهمایی‌های سازمانی رزرو شده بودند. برای تامین محل مناسب از نظر موقعیت و هزینه تیمی تشکیل شد و در انتها با راهنمایی یکی از مشاوران، سالن کنفرانس انجمن مهندسین مشاور را اجاره کردیم. دیگر اتفاقی که با آن مواجه شدیم فوت آیت‌الله مهدوی کنی بود و اعلام عزای عمومی و ….

به همت همکاران، همه موارد و مسائل حل و فصل شد و به روز نشست رسیدیم.

4

روایت عملکرد کمیته های توسعه انسانی پایدار

همه کمیته‌ها به تکاپو افتاده بودند تا بهترین ارائه‌های خود را به نمایش بگذارند. برخی با فتوکلیپ، برخی با فیلم، برخی با ارائه پوستر فعالیت‌های خود.

همایش آغاز شد و فایل‌های ارائه، تازه یکی یکی از راه‌های دور و نزدیک می‌رسیدند. پروژه‌ها، یک به یک، به روی صحنه آمدند، در این بین خانم دکتر نگهدار سخنرانی‌ای درباره فرهنگ سازمانی و تصمیم کیسون برای ایجاد تعادل در فرهنگ کار محور و انسان محور ارائه کردند.

آقای مهندس انصاری از تاریخچه ایجاد این واحد و تمایز آن با واحد منابع انسانی نکاتی را خاطرنشان نمودند

5

تئاتر شورایی:

بعد از ظهر، برنامه دیگری در قالب تئاتر شورایی در میان شرکت‌کنندگان برگزار شد که با توجه به پیچیدگی این برنامه در فضاهای سازمانی و با حوصله و همراهی حاضران توانست، جمع را به برخی از مقوله‌های توسعه‌ای حساس کند. برخی از دستاورهای این برنامه عبارت بودند از:

  • ایجاد فضای گفتگو در میان همکاران در قالب فضای تئاتری
  • خارج شدن حضار از حالت تماشاگر و نقش­پذیری و مداخله­گری ایشان

ارائه راه­کار در موقعیت ساختگی و عملیاتی کردن آن

6

سخنرانی انتهای برنامه توسط آقای مهندس انصاری

حسن ختام آن روز، سخنرانی آقای مهندس انصاری در تحلیل تئاتر شورایی بود. از جمله نکاتی که ایشان اشاره فرمودند عبارتند از:

  • اعتماد مهمترین سرمایه مدیران است و مدیران بایستی به هر نحوی قول و وعده‌های خود را عمل کنند
  • در مورد تصمیم‌گیری، اطلاعات و پیشنهادات از پایین به سمت بالا انتقال پیدا می‌کند و تصمیم‌گیری از بالا
  • شوق، بسترساز موفقیت، نظم و کیفیت است
  • ساعت کار زیاد راندمان را بالا نمی‌برد. سرعت حاصل کاهش خطاست، واحدهایی همچون HSE و توسعه انسانی پایدار خطای پروژه‌ها را کم می‌کنند

و در پایان، شاهد هنرنمایی گروه موسیقی با حضور مهمان ویژه و افتخاری خود، آقای شهرام نادری سعید بودیم.

روز دوم

با توجه به استقبال قابل توجه همکارانی که از راه دور و نزدیک آمده بودند، محل اجرای روز دوم از ساختمان قدیم کیسون به ناهارخوری ساختمان جدید تغییر کرد. سالنی که نور و رنگ‌های شادش، فضای متمایزی را برای آن روز ایجاد کرده بود.

بازی نقاشی: توسعه انسانی پایدار، رودخانه‌ای درجریان

در ابتدا، همکاران تشویق شدند تا با کاغذهای بزرگ و ماژیک‌های رنگی، به صورت گروهی، طرحی را بر مبنای استعاره رودخانه از وضعیت گذشته، حال و آینده توسعه انسانی پایدار ترسیم و آنرا ارائه کنند.

7

8

9